РОЛЬ РОЗВ'ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМ ІНКЛЮЗІЇ
Найпершими, хто помічає проблеми і труднощі у розвитку дошкільника, є батьки, лікарі-педіатри, вихователі. Тому дуже важливо, щоб вони не зволікали, не чекали на спонтанне усунення вади, а звернулися до фахівців. Консультацію щодо раннього розвитку дитини, створення необхідних для неї умов, а за необхідності - і допомогу можна одержати . Для цього батькам не потрібно жодних направлень і дозволів. Вони можуть відвідати з власної ініціативи. Чим раніше дитина одержить необхідну допомогу (педагогічну, психологічну, медичну), тим легшою буде структура її дефекту, тим ліпше вона розвиватиметься.
Важливо, щоб і вихователі закладів дошкільної освти, і вчителі шкіл вчасно помічали проблеми поведінки дітей, труднощі у навчанні і радили батькам відвідати спеціалістів . Саме вони допоможуть визначити, що спричинило труднощі чи вади у розвитку дитини, призвело до проблем шкільного навчання; порадять, які умови створити у сім'ї, дитячому садку, школі; нададуть корекційну допомогу або порадять спеціальний заклад для цього.
Приймати рішення про заклад для дитини з психофізичними вадами мають батьки разом із фахівцями . При цьому необхідно врахувати дуже багато чинників, зокрема:
• вік дитини;
• категорія аномального розвитку (нозологія);
• конкретний клінічний діагноз;
• наявність супутніх відхилень;
• стан соматичного здоров'я;
• інтелектуальний ступінь;
• особливості психічного і фізичного розвитку;
• потреби і можливості дитини.
Тобто, треба рекомендувати заклад з урахуванням суто індивідуальних особливостей розвитку дитини, потреб родини.
Безсумнівно, якщо у дитини вада психофізичного розвитку є не різко вираженою, передусім для неї рекомендують інклюзивний варіант дошкільного виховання (за наявності у закладі дошкільної освіти відповідних фахівців).